Boekrecensie – Het oneindige verhaal van Michael Ende

Door Leanne van firefly-book.com

Titel: Het oneindige verhaal
Auteur: Michael Ende

Verschenen: Nederlands; Voor het eerst in 1982/ druk 29 mei 2017
Genre: klassieker, sprookje
Uitgeverij: VBK media

Het Oneindige Verhaal is een jaren oud sprookje dat origineel in het Duits is geschreven. Als ik Duits zo goed kon lezen als Nederlands of Engels had ik hem zeker in zijn originele taal willen lezen, maar voor het gemak las ik hem nu in het Engels. Omdat Corona nog steeds speelde moesten we voor de bijeenkomst van 17 juli 2020 wel een paar maatregelen nemen. We hadden plek voor de bekende groep maar helaas was er niet veel ruimte over voor nieuwe leden. Bovendien was het op vrij korte afspraak dus de verwachtte opkomst was laag.

Laag, maar zeker welkom! En zo kwamen een viertal leden naar de winkel om het boek te bespreken. Als vanouds zaten we heerlijk aan de koffie en thee en bespraken we een boek dat de deur heeft geopend naar zoveel fantasie werelden maar toch vrij onbekend is in de wereld van Young Adult. Toch hebben veel verhalen die we tegenwoordig helemaal geweldig vinden invloeden uit dit sprookje/fantasie verhaal. Het Oneindige Verhaal was namelijk een voorloper van vele fantasie boeken. Het werd geschreven in een tijd waar men amper gehoord had van fantasie verhalen. Magie en prinsessen was wel al een ding, kijk maar naar de sprookjes van Grimm, maar echt verhalen zoals dit was ongekend.

Als kind groeide ik op met de film; The Neverending Story en heb de videoband grijs gedraaid. Het was mijn favoriete film en pas jaren laten kwam ik erachter dat het gebaseerd was op een boek. Mijn eerste keer dat ik het boek las was echt een schok. De film is namelijk alleen het deel met Atreyu en zijn zoektocht naar een nieuwe naam voor de kinderlijke keizerin. In het boek gaat het verhaal nog veel verder!

Het boek gaat over Bastiaan die na de dood van zijn moeder zwaar in de steek word gelaten door zijn vader. Thuis gebeurd er niks en alles wat er in Bastiaan zijn leven gebeurd maakt zijn vader niets meer uit. Ook het gepest op school doet er niet meer toe. Bastiaan staat er helemaal alleen voor. Op een dag rent hij een oude boekenwinkel in om zich te kunnen verstoppen voor de pestkoppen. Hij leest graag en verstopt zich graag in boeken om toch even uit zijn eigen vel te stappen. Maar de winkelier ziet hem liever gaan dan komen en probeert de jongen uit de winkel te werken. Op het moment dat de winkelier is afgeleid door de telefoon raakt Bastiaan gefascineerd door het boek wat de winkelier aan het lezen was. Het ziet er oud uit en op de voorkant zit een mysterieus symbool; twee slangen die elkaars staart opeten. In een fractie van een seconde heeft Bastiaan het boek in handen en maakt hij dat hij wegkomt.

Bastiaan weet dat hij zich in de problemen werkt als hij spijbelt en eerder thuis komt met het boek in handen. Daarom besluit hij zich te verstoppen op de zolder van school terwijl de lessen beginnen. Hij heeft alles toch bij zich. Eten. Drinken. Er is zelfs licht zodra hij de kaarsen aansteekt. Dus als snel begint Bastiaan met lezen en raakt hij steeds dieper en dieper in het verhaal.

Fantasië is een wereld waar alle soorten wezens en dieren bijeen leven in harmonie. Er heerst een wederzijds respect voor elk dier in alle delen van de wereld, maar de wereld is ziek. Allerlei soorten wezens in de rol van boodschapper zijn op reis naar de Kinderlijke Keizerin om verhaal te doen en haar wijsheden aan te horen, maar zelfs de Kinderlijke Keizerin is ziek. De wereld lijkt verloren tot de Keizerin een wijsheid deelt waarin Atreyu, een kind, de held is die de wereld nodig heeft. Hij zal het Niks verslaan en de wereld redden van zijn ondergang. Het Niks is een virus dat zich langzaam door Fantasië verspreid en de wereld in werkelijkheid doet ophouden te bestaan. Het is niet iets dat men met blote handen kan vasthouden, aanraken of verslaan. Zodra je het aanraakt ben je verloren en zal het Niks je opslokken. Atreyu gaat de missie om de wereld te redden aan en doet er alles aan om erachter te komen welk middel de Kinderlijke Keizerin kan genezen en zo de wereld kan redden.

Al snel komt Atreyu erachter wat hij moet doen en waar hij heen moet om het te doen, maar de kracht om zijn missie te voltooien raakt op. Gelukkig komt hij Falkor, een geluksdraak, tegen die het lot weet om te draaien. Hij is niet voor niets een geluksdraak

De rest ga ik niet verklappen want als ik verder ga met uitleggen waar het boek over gaat dan verpest ik de verassing in het midden :p En ik ga geen plottwist verklappen.

Waardering: 5 uit 5.

Het boek heeft 4.5 sterren gekregen van de boekenclub! Super hoog dus! Dat ronden we voor de show even af tot een mooie 5 sterren, maar ik vermeld de echte score er wel even bij.