Recensie Woordsmid

Gepubliceerd op 22 december 2021 om 18:47

Boekrecensie - Woordsmid van Patricia Forde door Hannah

Samenvatting De Woordsmid

Mijn lievelings boek van dit moment is De Woordsmid. Het boek is geschreven door Patricia Forde. De Woordsmid gaat over een meisje, Letta. Letta woont bij Benjamin in het stadje Ark. Benjamin is de woordsmid van Ark. Daarbij is hij ook de beheerder van de Lijst; De Lijst 500 woorden. De mensen die in Ark wonen, mogen alleen lijst spreken. Ook de kinderen op de scholen, leren alleen woorden van de Lijst. Letta is de leerling van Benjamin, en daarbij ook de medebeheerder de Lijst. In Ark zijn er strenge regels. Je kan alleen eten en drinken krijgen op vertoon van een voedsel- of waterbon. Schoenen en kleding worden gerecycled en nooit krijg je iets nieuws, iemand anders in Ark heeft dat kledingstuk al gedragen. En misschien nog wel de belangrijkste regel: je mag geen muziek of andere vorm van kunst maken. Als je dat wel doet, wordt je gezien als ‘ketter’ en uit de stad verbannen. Dit betekend vrijwel zeker je dood.

Op een avond als Benjamin op woordenjacht is, stormt er een jongen de winkel van de woordsmid binnen. Een jongen met groene ogen die ruikt naar rozemarijn. Letta helpt deze onbekende, gewonde jongen. In de dagen dat ze hem verzorgd, komt ze steeds meer over hem te weten. De jongen is een ‘ketter’. En langzamerhand begint Letta te twijfelen over hoe mooi en veilig Ark is als ze altijd heeft geleerd. En komt ze erachter dat muziek en andere vormen van kunst misschien toch wel essentieel zijn voor het leven.

Mijn favoriete persoon uit het boek is Letta, de hoofdpersoon. Zij is avontuurlijk en zorgzaam. Ze wil het liefst iedereen te vriend houden, maar zal vechten als dat nodig is.

Wat vind ik van het boek?

Ik vind het een heel mooi boek. Soms is het spannend, soms verdrietig, soms grappig en soms spannend. Als je eenmaal begonnen bent in het boek, kan je moeilijk stoppen totdat je het uit hebt. Ik vind het ook een leuk boek omdat als je verder in het boek komt, je meer ontdekt over Letta en haar verhaal.

Moeten anderen dit boek ook lezen?

Ja, zeker weten! Als je van mooie verhalen houdt, waarbij het spannend en verdrietig kan zijn, is dit zeker een aanrader. Ook als je houdt van verhalen wat echt gebeurd zou kunnen zijn, is dit een heel goed boek voor jou.

Eindigt het verhaal mooi?

Ik vind van wel. Ik ga niet te veel verklappen, dan is het niet meer leuk als jij dit boek wilt lezen, maar op heet laatst word het nog even heel spannend, en eindigt het toch mooi.

Dit boek is zeker een aanrader! Veel plezier met lezen!