Het weeshuis in de azuurblauwe zee

Gepubliceerd op 22 november 2023 om 14:11

0Boekrecensie: Het weeshuis in de azuurblauwe zee - JT Klune door Aniek (leespanel

Het weeshuis in de azuurblauwe zee gaat over Linus Baker, die een afgezonderd en saai leven lijdt. Op een dag verandert dat als hij van het ministerie van Toezicht Magische Jeugd de opdracht krijgt om van zes magische jongeren uit het weeshuis van Marsyas te onderzoeken of ze een gevaar zijn voor de samenleving. De directeur van het weeshuis Arthur Parnassus en de nimf Zoé (eigenaar eiland) doen er alles aan om sluiting te voorkomen. In de maand die Linus doorbrengt op het eiland leert hij de bewoners steeds beter kennen en komt hij voor een lastig dilemma te staan.

Zelf had ik het boek nooit uitgekozen en daarom ben ik blij dat De Toverlantaarn dat wel heeft gedaan, want wat vond ik dit een mooi boek. Het is een boek dat geschikt is voor iedereen en waar ook iedereen zichzelf in kan herkennen. Er komen ontzettend veel thema's naar boven: zoals verliefd zijn, vooroordelen en jezelf opnieuw leren kennen. Het enige nadeel was dat ik het zo snel uithad, ik kon maar niet stoppen met lezen. Doordat de personages en de wereld zo gedetailleerd worden beschreven werd ik er echt in gezogen. Het boek bevat daarnaast humor, wijze lessen en een warm gevoel waardoor je het boek wel met een lach op je gezicht moet lezen.

Het boek is van begin tot eind geschreven uit het perspectief van Linus. De hoofdstukken worden afgewisseld met door Linus geschreven rapporten voor elke week dat hij op het eiland is. Omdat alle personages een uitgedacht verhaal hebben is het erg moeilijk een favoriet te kiezen. De vrolijke Chauncey die niets liever wil dan piccolo worden, de eigenzinnige meisjeskabouter Talia met haar prachtige tuin of Arthur die een groot geheim lijkt te hebben en dan zijn er nog zoveel meer prachtige karakters. Ik kan echt niet kiezen!

Het boek is geschreven door TJ (Travis John) Klune. Hij werd geboren op 20 mei 1982 in Roseburg. De Amerikaanse fantasyauteur staat vooral bekend om dit boek, maar hij heeft nog vele andere boeken geschreven. Hij is queer en vindt het belangrijk dat personages uit de lgbtq-gemeenschap goed beschreven worden. Hij heeft al ontzettend veel prijzen gewonnen. Zo werd dit boek uitgeroepen tot een van de beste feelgoodboeken van het jaar 2020 door de Washington Post.

Zoals je misschien al gemerkt hebt vind ik dit echt een prachtig boek, zo mooi zelfs dat ik nu bezig ben in een ander boek van Klune!

Nieuwsgierig naar dit boek? of andere boeken van TJ KLune? bestel hier: